تماس با ما

021-22849500

شماره فکس

021-89776960

پیش بینی مصرف برق و اصلاح آن

پیش بینی مصرف برق و اصلاح آن

در این مطلب به موضوع پیش بینی مصرف برق و اصلاح آن می پردازیم. انرژی برق یک موضوع مهم برای استفاده تمام کشور است. شاید 90 درصد تجهیزات مهم که در اطراف ما می باشد، با استفاده از انرژی برق روشن شود و مورد استفاده قرار بگیرد و لذا باید در مصرف درست آن کوشا باشیم.

پیش بینی مصرف برق و اصلاح آن برای سال پیش رو

به طور کلی در ایام اوج بار مصرف برق سال جاری تقاضای مصرف برق در کشور به فراتر از ۷۲ هزار مگاوات رسید که بر اساس بررسی‌های دقیق صورت گرفته نزدیک به ۳۰ هزار مگاوات از این رقم به سامانه‌های سرمایشی اعم از کولر‌های آبی و گازی اختصاص داشت.

“مصطفی رجبی مشهدی” سخنگوی صنعت برق در ارتباط آمار و ارقام مرتبط به انواع سامانه‌های سرمایشی و میزان مصرف برق آن‌ها به پاون گفت: در کشور چیزی حدود ۳۰ میلیون کولر وجود دارد که ۱۰ میلیون این کولر‌ها گازی و ۲۰ میلیون دیگر نیز آبی است.

وی در ارتباط با میزان مصرف برق این کولر‌ها نیز توضیح داد: با اینکه تعداد کولر‌های آبی کشور دو برابر تعداد کولر‌های گازی است، اما مصرف برق آن‌ها چیزی حدود ۱۰ هزار مگاوات است که نصف میزان مصرف برق کولر‌های گازی مورد استفاده در ایام اوج بار کشور است.

سخنگوی صنعت برق کشور ضمن تاکید بر لزوم اصلاح رویه‌های غلط در ارتباط با استفاده ناصحیح از کولر‌های گازی در کشور خاطر نشان کرد:

تقریباً ۵۰ درصد از کل کولر‌های گازی (اسپیلت، داکت اسپیلت و چیلرها) در مناطق عادی و غیر‌گرمسیر قرار دارند که در این مناطق می‌توان با جایگزین کردن کولر‌های آبی، ضمن کاهش ۵ برابری مصرف برق سرمایش مطبوع تری را تولید کرد.

بیشتر بخوانید: یو پی اس 3 فاز

خرید یو پی اس

حدود 10 میلیون دستگاه برآورد شرکت برق !!!

بر اساس این گزارش کولر‌های گازی که شمار آن‌ها در نقاط مختلف کشور ۱۰میلیون دستگاه برآورد می‌شود به تنهایی چیزی حدود ۲۰ هزار مگاوات که معادل ۲۸ درصد کل مصرف برق کشور است را به اخود اختصاص داده‌اند.

جدا از اینکه تعداد قابل توجهی از این کولر‌های گازی فاقد استاندارد‌های لازم هستند و به همین دلیل میزان مصرف برق آن‌ها بالاتر از حد معمول است، در عین حال با رعایت دمای آسایش (۲۵-۲۴ درجه سانتی گراد) می‌توان تا ۲۵ درصد میزان مصرف برق کولر‌های گازی را کاهش داد،

همچنین استفاده نابجا از این کولر‌ها در مناطق غیرگرمسیر که به صورت کلی نیازی به استفاده از این نوع کولر در آن‌ها نیست بر تشدید مصرف برق کشور افزوده است.

بیشتر بخوانید: باتری یو پی اس

باتری یو پی اس

به دیگر سخن در مناطق غیرگرمسیر کشور که به لحاظ جغرافیایی شاهد آب و هوایی خشک و گرم در فصل تابستان هستیم، بهترین گزینه برای خنک‌سازی محیط کولر‌های آبی است که چیزی حدود ۵ برابر نسبت به کولر‌های گازی مصرف برق کمتری دارند.

با این حال رواج روز افزون استفاده از کولر‌های گازی در مناطق عادی و غیرگرمسیر سبب شده تا در ایام اوج بار سال‌های گذشته فشار مضاعفی به شبکه برق کشور تحمیل شود و میزان قابل توجهی از برق تولیدی کشور که می‌تواند به بخش صنایع و دیگر بخش‌های مهم تزریق شده و ارزش آفرین باشد، در محل نادرست و به شکلی ناصحیح به مصرف برسد.

این اتفاق علاوه بر اشکالاتی که به آن اشاره شد، همچنین سبب می‌شود تا در مناطق غیرگرمسیری و عادی میزان مصرف برق به مراتب بالاتری را نسبت به الگوی مصرف (افزایش ۲.۵ برابری) برای خانواده‌ها به همراه داشته باشد که نتیجه آن افزایش هزینه پرداختی آن‌ها بابت میزان برق مصرفی نیز خواهد بود.

نتیجه گیری

بر این اساس پیش بینی می‌شود با اتخاذ ۳ تدبیر یعنی رعایت دمای آسایش در کولر‌های گازی، پرهیز از استفاده از این کولر‌ها در مناطق غیرگرمسیری و نیز خارج کردن کولر‌های گازی فرسوده و غیر استاندارد از مدار، چیزی حدود ۱۰ هزار مگاوات در فصل گرم سال صرفه جویی صورت گیرد که معادل ۱۴ درصد کل برق تولیدی در این ایام است.

اتفاق مهمی که به لحاظ اقتصادی نیز از هدر رفت میلیارد‌ها تومان انرژی و سرمایه ملی جلوگیری می‌کند و تنها در هر ساعت صرفه جویی ۱۰ هزار مگاواتی بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان از اتلاف سرمایه‌های ملی جلوگیری می‌کند.

راه کار دیگری این است که با استفاده از تجهیزات برق اضطراری و خرید یو پی اس می توان بار بخشی از برق مصرفی را بر روی این سیستم ها قرار داد و فشار را از روی شبکه برق شهر کم کرد.

با توجه به رعایت در مصرف برق در تابستان پیش رو به هم دیگر کمک کنیم.

منبع : برق نیوز

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهی در مورد “پیش بینی مصرف برق و اصلاح آن

  1. حامد گفت:

    آیا با خرید یو پی اس میشه فشار از شبکه برق کم بشه؟

    1. گروه تک توان گفت:

      سلام بر شما
      بله با خرید یو پی اس و اتصال دستگاه های مورد نظر خود به آن می توان از فشار شبکه برق کم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هفت =

به دنبال چه چیزی هستید؟
0 روزها 00 ساعت 00 دقیقه 00 ثانیه
محصولات پرفروش
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
حساب کاربری من
خانه