تماس با ما

021-22849500

شماره فکس

021-89776960

خط سوم واردات برق از ارمنستان و ترکمنستان در دست احداث است

خط سوم واردات برق از ارمنستان و ترکمنستان در دست احداث است

محمد اله داد در نشست خبری در حاشیه بیست وسومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق گفت: هم اکنون با همه کشور‌هایی که مرز خشکی داریم تبادل انرژی داریم، از کشور‌های شمالی انرژی می‌گیریم و به کشور‌های عراق، افغانستان و پاکستان برق صادر می‌کنیم، با ترکیه تبادل انرژی داریم.

وی افزود: پروژه ارتباط دریایی با کشور قطر، پروژه ایر که در واقع شامل کشور‌های ایران، آذربایجان و روسیه می‌شود و پروژه آگیر که گرجستان نیز اضافه می‌شود، در دست مطالعه است.

معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر ادامه داد: پروژه ارتباط سنکرون ایران، روسیه و آذربایجان منوط به توافقات فنی است.

اله داد گفت: از اختلاف بین افق ساعت ها، اختلاف میان روز‌های تعطیل و کاری هفته و اختلاف میان زمان پیک مصرف کشور‌ها در زمستان و تابستان می‌توان به عنوان سه مزیت برای تبادل انرژی استفاده کرد.

وی افزود: اولویت ما تامین برق مشترکان داخلی است؛ زمانیکه نیاز بیشتری به برق در تابستان است، صادرات نداریم و برق مشترکان داخلی را تامین می‌کنیم و اوج واردات را در آن زمان داریم و مازاد تولید برق در کشور را در زمان‌های کم باری صادر می‌کنیم.

معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر گفت: هیئت‌هایی که از کشور‌های مختلف به تهران آمدند علاوه بر بازدید از نمایشگاه، جلساتی با آن‌ها درباره موضوعات فنی و مالی برگزار شد، هیئت‌های بازدیدکننده از نمایشگاه هیئت‌های عالیرتبه بودند و تراز خوبی داشتند.

اله داد افزود: تلاش می‌کنیم از طریق افزایش تبادل انرژی با کشور‌های منطقه، با اولویت بتوانیم نیاز برق کشور را تامین کنیم و در زمان مازاد نیز بتوانیم صادرات کنیم.

وی گفت: ظرفیت تبادل انرژی با کشور‌های همسایه بیش از ۲ هزار مگاوات است و تقریبا ترازمان صفر است یعنی به همان میزان که واردات برق داشتیم، صادرات برق نیز داشتیم و دنبال توسعه این رقم هستیم، خط سوم واردات برق از ترکمنستان و همچنین خط سوم واردات برق از ارمنستان را در دست احداث داریم.

معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر افزود: پیمانکار‌های این دو پروژه ایرانی هستند، در عمده خدمات فنی و مهندسی و پروژه‌های شبکه‌های انتقال در نقاط مرزی و تبادلی از ظرفیت پیمانکاران و سازندگان داخلی بهره می‌بریم.

وی ادامه داد: در حوزه صادرات با پاکستان، عراق و افغانستان پروژه‌های مطالعاتی در دست اجراست و امیدواریم که در مدت کوتاهی بتوانیم تبادل انرژی را افزایش دهیم.

معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر گفت: به لحاظ فنی امکان تبادل برق با اروپا ایجاد شده، زیرا ترکیه نیز از طریق بلغارستان و یونان صادرات برق دارد، اما مذاکرات قیمتی و قراردادی در جریان است تا بتوانیم مستقیم یا غیرمستقیم، تبادل انرژی با اروپا داشته باشیم.

چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

به دنبال چه چیزی هستید؟
0 روزها 00 ساعت 00 دقیقه 00 ثانیه
محصولات پرفروش
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
حساب کاربری من
خانه